onsdag 26. mai 2010

Sorry folkens, det ble meg...

Men selv følte jeg meg vel omtrent som Charlie, da han fant den siste gullbilletten til Willy Wonkas eventyrlige verden. Helt uventet og utrolig overraskende å få plass ved den prestisjetunge Genèveskolen, etter en nokså tilfeldig søknad en dag i september. Alvoret gikk opp for meg med første treff på Runö, et konferansenter utenfor Stockholm, der vi gjennomgikk et forkurs til konferansen. På forhånd hadde vi fått en kort innføring på Lærenes hus om det praktiske og Utdanningsforbundets internasjonale arbeid, Jon Ola (fra Utdanningforbundet), Unn Alma (politiets fagforbund) og meg.

Runö ble et spennende møte med de andre utvalgte fra de fem nordiske landene. Det ble fire intensive dager med forelesninger og gruppearbeid på kryss og tvers om ILO (International Labour Organisation), presentasjon av de nordiske landene og de ulike fagforeningene vi representerer. -Glemte nesten det viktigste, de andre 41, et bredt spekter av befokningen både i alder, kjønn og interesser. Robinson? Tja, ikke helt, for vi har fått strenge kleskoder såvel som regler for "decent behavour" etter EU-standarden.

Tema jeg har valgt å fordype meg i er Decent work, eller anstendig arbeid. Så nå sitter jeg her og skal legge siste hånd på innleveringene (som skulle ha vært ferdig for lengst), en upakket koffert og store forventinger til tre uker i Charlies ånd.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar