fredag 4. juni 2010

Gjennombruddet

Fredag, og veldig lang hjemmefra. Så jeg startet dagen med å laste opp bilder av alle jeg savner der hjemme, etter morgenens løpetur. Det har jeg glemt å fortelle, her starter dagen klokka halv sju med en løpetur langs strandpromenaden og gjennom en park med jordkloder og vakre gamle trær. Har ennå ikke badet, men med gradestokken mot nye høyder blir det kanskje årets første denne helga? Ellers mange gleder i dag. Gruppen min forsøkte i går å avtale et intervjuv med Mrs. Halima, chair eller talskvinne for arbeiderene i gruppen domestic workers, men fånyttes. Så, etter første komitemøte i dag, kunne jeg ikke dy meg, men gikk opp til scenen, og spurte om å få ta bilde av henne. Så var Sami fra gruppen der, og fanget oss sammen! Som om ikke det var nok, fikk jeg også gitt henne mitt kort, og avtalt et møte neste uke når alt er litt roligere. Hun har gjort en sensasjonell jobb; sent i etttermiddag kom gjennombruddet, etter at India i går hadde lagt frem forslag om å vedta såkalte guidelines for domestic workers, isteden for konvensjoner med rekommendasjoner. Men avstemmingen gikk i Halimas favør, etter en helomvending av USA. Spennende å følge prosessen på nært hold. Langdryge og krevende komiteer dog, der den største utfordringen virker å holde på delegatene slik at en kan få dradd i havn avstemmingene, og unngå års utsettelse. Lover bildet av Halima og meg i morgen.

En annen "høydare" var lunsjen med den norske delegasjonen, dvs delegater fra Unio, Lo og YS. Villaks, torsk, aparges og fruktkrem med ditto vin var menyen, og desidert den beste maten til nå. Nyttige oppsummeringer fra de ulike delegatene, og ikke minst, det å få knytte kontakter opp imot delegatene som besitter viktige nøkler til det som egentlig skjer bak kulissene.

I kveld har vi tatt helg. Drukket øl i hotelles hage, og forbrødret oss. Men da de andre gikk på Pickwick club kastet Anna og jeg inn håndkleet. I morgen er det atter en dag. Blir det kjærestebesøk neste helg? Noen har også nevnt et utdrikkingslag for en som snart skal gifte seg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar